Wat veel leesbevorderaars niet lukte, lukte enthousiaste boekenlezers op Tiktok wel. Onder de hashtag BookTok plaatsten zij filmpjes over hun favoriete boeken en kregen zo wonderbaarlijk veel jongeren aan het lezen. Booktok is zo’n groot fenomeen geworden dat veel boekwinkels inmiddels een booktoktafel hebben ingericht waar de booktoktips liggen uitgestald. Ook op Instagram vind je nu veel book influencers, de zogenaamde Bookstagrammers. In deze rubriek laten we je kennis maken met Bookstagrammers uit het Noorden, zoals Sandra en Greetje van Kopje Boek uit Assen.
Op welke platform kunnen we je vinden?
Je vindt ons op Instagram als @kopjeboek. We zijn in april begonnen, dus we zijn nog vrij nieuw op Instagram! We kozen 23 april als startdatum omdat dat de verjaardag is van Sandra’s zoon, maar ook omdat we er toevallig achter kwamen dat het Wereldboekendag was. Dat leek ons wel een mooi moment.
Hoe zijn jullie bookstagrammers geworden?
Eigenlijk zijn we helemaal geen echte bookstagrammers in de traditionele zin. We lezen bijvoorbeeld niet 20 boeken per maand zoals veel jonge Booktokkers. We doen dit gewoon voor de lol! Het begon allemaal zeven jaar geleden, toen we collega’s waren op dezelfde school. We gingen samen hardlopen – eerst om af te vallen na een bevalling, later omdat het zo heerlijk was om te kletsen tijdens het rennen. En onder het kletsen kwamen de boeken ter sprake. We kwam erachter dat we allebei De Zeven Zussen graag lazen, die beroemde serie van Lucinda Riley. We waren echt láng met die serie bezig. Eerst las Greetje ze in het Engels en op papier, later zijn we beiden overgegaan op een e-reader. Heel handig op vakantie, of ’s avonds in bed, als je partner wil slapen en jij juist nog even door wil lezen.
Over wat voor boeken posten jullie?
Met Kopje Boek doen we het allemaal net een beetje anders dan anders. Het grootste verschil met de gemiddelde Bookstagrammer is onze leeftijd. Wij zijn twee vrouwen van 52 en 44 jaar, dus we brengen wat leeservaring mee. Dat zie je ook terug in de boeken die we lezen; dat zijn over het algemeen niet de standaard populaire ‘TikTok-boeken’. We brengen dus een beetje een ander geluid in de wereld van bookfluencers en daar zijn we trots op!
We lezen heel divers. Van alles eigenlijk. Geen specifiek genre. We proberen elkaar te inspireren – al werkt dat soms beter dan andere keren. We hebben allebei onze eigen smaak, maar genoeg overlap om goede gesprekken te hebben over boeken.
Wat vinden jullie leuk aan samen lezen?
Dat je iemand hebt om het mee te delen! Je hebt iets om naar toe te leven. Tijdens het hardlopen konden we erover praten, op school ook. Dat maakt het zo veel leuker. En nu met Kopje Boek hebben we dat gewoon uitgebreid.
Wat is jullie favoriete leesplek?
Overal waar de e-reader mee naartoe kan! In de wachtkamer bij de huisarts, in het zwembad als de kinderen zwemles hebben, op vakantie natuurlijk. De Kobo zit standaard in onze tas. Eén van ons heeft wel eens zitten lezen tijdens het voetbal van haar zoon – je kunt dus echt zeggen dat we élk vrij moment meepakken.
Hebben jullie al mooie momenten beleefd met het account?
Jazeker! Toen we op 23 april lanceerden, was het echt spannend: wie wordt onze eerste volger? Dat waren drie collega’s. En het allerleukste was toen we voor het eerst een recensie-exemplaar van een boek aangeboden kregen. Dolblij waren we ermee. Het voelde echt als een nieuw begin.
Wat zijn jullie plannen met het account?
Groeien, maar zonder druk. We doen dit voor de lol. We gaan ook leuke dingen doen, zoals naar boeklanceringen of boekenclubs. Het gaat ons echt om het samen genieten van boeken.