Twee acteurs, twee stoelen en een virtuoze tekst van Thomas Bernhard: Comp.Marius en ‘t Barre Land maakten een toneelbewerking van de roman Holzfällen en verdubbelden de vlammende monoloog tot een monologue-à-deux.
Twee schrijvers praten door elkaar, vullen elkaar aan, spreken elkaar tegen en winden zich meer en meer op in een even geestige als onbarmhartige Bernhardiaanse spraakwaterval. De schrijvers haten het kunstzinnige Weense milieu maar hebben in een moment van zwakte de uitnodiging aangenomen voor een ‘kunstzinnig avondmaal’. En nu – terwijl iedereen wacht op de speciale gast, de beroemde toneelspeler van het Burgtheater – bespreken ze vanaf de zijlijn de smakeloosheid van al het lachwekkends en leugenachtigs dat ze om zich heen zien, in een poging te ontkomen aan het weerzinwekkende milieu. En aan zichzelf.
Zoals vaak in het werk van Bernhard staat ‘het toneelspelen’ centraal: zoals het gebeurt op het podium én in de sociale omgang. Wat is authenticiteit in een wereld waarin dubbele agenda’s, politieke correctheid en artistiek opportunisme de boventoon voeren? Thomas Bernhard port flink in de schone schijn en spaart (bijna) niemand, ook zichzelf niet. Dit is komedie. En het is tragedie. En tijdloos actueel.
‘t Barre Land en Comp.Marius maakten tot nu toe twee Bernhard-voorstellingen in de vorm van ‘sit down comedies’. De andere is ‘Oude Meesters’. Ze kozen bewust voor een enscenering die overal past. Ze speelden de voorstellingen al in de grote zaal van Bourlaschouwburg in Antwerpen maar ook in boekenwinkels en bibliotheken. Tijdens Het Grote Gebeuren spelen ze tussen de boekenkasten.
Tekst: Thomas Bernhard * tekstbewerking en spel: Vincent van den Berg en Kris Van Trier