Ook dit seizoen presenteert De Schrijversvakschool een serie bijeenkomsten over romans uit verschillende periodes. Wat de boeken gemeen hebben is dat ze interessant en leerzaam zijn.
Zes donderdagavonden, een gedachtewisseling van lezer en docent, gratis en voor de studenten van de Schrijversvakschool verplicht, toehoorders van buiten zijn welkom.
Vijf keer proza, een keer toneel en steeds ruim van tevoren achtergrondinformatie via demijlpalen.nl.
Een donkere nacht in 1942. Een man staat in Lissabon in de haven op de kade en staart naar een Amerikaans schip. De man is Hitler-Duitsland ontvlucht en heeft geen visum en geen geld. Plots biedt een onbekende hem twee tickets aan voor de boot naar Amerika. Onder slechts één voorwaarde: dat hij deze nacht naar zijn verhaal zal luisteren. De emigrant aarzelt, maar stemt toch in, hij heeft in zijn hopeloze situatie tenslotte niets te verliezen. Het wordt een lange nacht, in bars, in nachtcafés en in de vroege ochtenduren zelfs in een bordeel. Maar waarom móét Joseph Schwarz dit verhaal vertellen, en waarom aan hem?
‘De wonderlijke kostuums in de spookachtige omgeving van de belle époque veranderden ons en maakten dat er andere woorden over onze lippen kwamen dan gewoonlijk.‘
‘Ze wilden ons weliswaar niet hebben, maar ze wilden ons evenmin laten gaan — dat was bij het ineenstorten van een natie slechts een onbeduidende paradox waarvan degenen die de zaak hadden kunnen veranderen, weinig notie namen.’
‘Hij is net als zijn Führer — de vreedzaamste mens ter wereld zolang de anderen maar doen wat hij voor juist houdt. De vredeverstoorders zijn altijd de anderen. Is het niet zo, Georg?’