Tijdens de openingsavond in de sfeervolle Chinese tuin besteden we aandacht aan wat je wel het levenswerk van Rosey Pool kan noemen: de na-oorlogse Afrikaans-Amerikaanse poëzie; uit de periode van de Harlem Renaissance en daarna. Ook gaan we in op het vertalen van deze poëzie en politiek engagement in poëzie. Het programma gaven we vorm in samenwerking met gastprogrammeur Babs Gons.
Babs Gons, zelf groot pleitbezorger van werk van Afrikaans-Amerikaanse dichters, zal vertellen over haar liefde voor poëzie en een flink aantal gedichten voorlezen.
Ze gaat in gesprek met dichters Hannah van Binsbergen en Benzokarim over politiek engagement in poëzie en ze lezen elk voor uit hun eigen werk.
Cissy Gressmann vertelt over hoe zij in aanraking kwam met het werk van Rosey Pool en Lonneke Geerlings, de biograaf van Rosey Pool bespreekt de vele levens van Rosey.
Kelia Kaniki Masengo, Pim Cornelussen, Emma Acke en Julian Harmens, vier talentvolle deelnemers aan het festival, maakten zelf een vertaling van of reactie op één van de door Babs Gons gekozen gedichten van Afrikaans-Amerikaanse dichters en zullen dit werk met je delen. De avond wordt afgesloten door Pelumi Adejumo, zij leest eigen werk voor.
Rosey Pool was een bijzonder persoon, die niet alleen in een extreme tijd leefde, maar ook kampte met zaken die juist in de afgelopen jaren weer volop in de aandacht staan: achterstelling vanwege seksuele geaardheid, ras of culturele achtergrond, en een eenzijdige visie op wat literatuur is en kan zijn. Ze schreef in haar leven meer dan 150 publicaties maar werd het bekendst om de bloemlezingen van Afro-Amerikaanse poëzie.
Rosey Pool is haar hele leven bezig geweest met het in de schijnwerpers zetten van deze dichters. Dit blijkt nog steeds nodig. Daarom zetten wij haar werk tijdens Dichters in de Prinsentuin voort.
Een ticket voor de vrijdagavond kost €15,- of kom het hele weekend van poëzie genieten met een Passe-Partout voor €32,50.