Even lekker van je afschrijven in een dagboek, voor velen een heilzame manier van het leven verwerken. Meestal blijven deze dagboeken privé, maar soms worden ze gedeeld met iedereen die het maar wil lezen door het boek uit te geven. In deze voorstelling gaan Janneke van der Horst en Mensje van Keulen in gesprek over het dagboek als literair genre.
Moeder en pen, dagboeken
Schrijfster Mensje van Keulen gaat in gesprek met Janneke van der Horst over het dagboek als literair genre, naar aanleiding van het verschijnen van Moeder en pen (2023), het derde deel van haar openhartige memoires dat onlangs verscheen. Van Keulen schrijft over de jaren ’70 en ’80, maar het levert vragen op waar vrouwen en schrijvers ook vandaag de dag mee worstelen.
Over de artiest
Mensje van Keulen is schrijfster en redacteur. Van 1970 tot 1972 was ze redacteur van Propria Cures waarvoor ze schreef en literaire en politieke cartoons tekende. Hierna maakte ze te zamen met o.a. Gerrit Komrij, Theo Sontrop en Martin Ros acht jaar deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Maatstaf. Haar eerste verhaal (Een bruiloft) werd gepubliceerd in 1969 in Hollands Maandblad. Haar debuut Bleekers zomer verscheen in 1972. Met de woorden : ‘Dit is het,’ begon de eerste recensie (door K.L. Poll in NRC Handelsblad) op deze bejubelde en al vele malen herdrukte roman die inmiddels tot de klassieken in de Nederlandse literatuur wordt gerekend. In het autobiografische Olifanten op een Web (1997), dat Mensje naar aanleiding van de dood van haar moeder schreef, is veel over haar jeugd, latere belevenissen en haar schrijverschap te vinden. Haar werk werd bekroond met de Annie Romeinprijs, de Charlotte Köhlerprijs en de Constantijn Huygensprijs.
Janneke van der Horst is schrijfster, columnist en podcastmaker. Ze schrijft voor o.a. NRC en het Parool, Hard Gras, HP de Tijd, ZIN Magazine. Nu maakt ze samen met Stephanie Hoogenberk de podcast De Shitshow en geeft ze trainingen in effectief schrijven voor bedrijven en ministeries.