Ga naar de inhoud

Guido van Hengel over ‘Roedel’


Van der Velde Assen

Van der Velde

Kruisstraat 30 - 34, Assen


vr, 08 apr. - 19.00


Op vrijdagavond 8 april is Guido van Hengel te gast bij Van der Velde Boeken Assen om over zijn meest recente boek Roedel – Een alternatieve geschiedenis van Joegoslavië te vertellen. De lezing begint om 19:00 uur (inloop vanaf 18:30). Locatie: Van der Velde Boeken Assen. Entree: € 5,00 (inclusief consumptie) / Aanmelding verplicht via Assen@boekhandelvandervelde.nl of via 0592-317519)

Roedel is een boek over het gedeelde lot van dieren en mensen in Europa. In deze lezing gaat Van Hengel dieper in op de metamorfose als belangrijkste inspiratie voor het schrijven van Roedel. Welke dieren leven er in ons? Hoe vervalt een land van de ene op de andere dag in chaos? Wat betekent het dat vertrouwde buren, met wie je altijd samen hebt gewoond, moordenaars worden? En wat gebeurt er allemaal in de schemer, op het ‘uur tussen hond en wolf’?

Ook te gast is Erica Roozendaal (accordeon), die eerder al muziek maakte bij de teksten en beelden uit Van Hengels boek. Zij zal een paar muziekstukken opvoeren. Aansluitend is er alle tijd om vragen te stellen aan de schrijver en uw boek te laten signeren.

‘In de geschiedenis’, schreef Elias Canetti, ‘wordt veel te weinig over dieren gesproken.’ Historicus Guido van Hengel volgt de geursporen en geluiden van het turbulente verleden van Joegoslavië en stuit daar op de Duitse herders van de nazibezetters, de poedels van de dictator Josip Broz Tito, een kudde Italiaanse muilezels en de wolvenmilities tijdens de oorlogen van de jaren negentig. In de eenentwintigste eeuw zijn het de talloze straathonden die Van Hengel rondleiden in steden als Sarajevo, Tuzla en Belgrado. Langs stoepen, op pleinen en in parken observeert hij – op kniehoogte – hoe de kapitalistische wildernis de samenlevingen van voormalig Joegoslavië heeft ontwricht.

Van Hengel beschrijft de laatste dagen van Joegoslavië als een fabel van straathonden en mensen. Hondenmeppers en dictators, dierenrechtenactivisten en dissidenten, honden en weerwolven, burgers en soldaten, daders en slachtoffers. Het is tegelijkertijd een studie op straat, en hoe we ons daar vrij en veilig kunnen voelen – op twee voeten, en op vier.  Tevens eert Van Hengel de literaire viervoeters uit de Europese cultuurgeschiedenis, zoals Günther Grass, Walter Benjamin, Elias Canetti, Charlotte Mutsaers en Michaïl Boelgakov.

Guido van Hengel

Guido van Hengel is historicus en schrijver van literaire non-fictie. Ging naar school in Utrecht en studeerde geschiedenis aan de Letterenfaculteit in Groningen. Volgde vakken in Slavistiek en Germanistiek. Deed een Nebenfach Südosteuropastudien in Jena en bezocht de filosofische faculteit van Belgrado in Servië. Richtte met vier vrienden Platform Spartak op, een jongerenorganisatie die uitwisselingen organiseerde tussen activisten en kunstenaars uit Oost en Zuidoost-Europa. Hij schreef eerder De dagen van Gavrilo Princip, en De zieners, die op veel lof werden onthaald. Roedel werd genomineerd voor de Libris Geschiedenisprijs 2021.

De pers over Roedel

Van Hengels aanpak is sprankelend origineel, en het resultaat buitengewoon indrukwekkend. Zijn ambitie reikt veel verder dan het schrijven van een geschiedenis met een focus op dieren. Hij wil zélf als een hond kijken, en de mens als dier beschouwen. In zijn reportages en geschiedenissen focust hij daarom op geuren, op geluiden, alles wat de zintuigen prikkelt. Het is een experiment hoe je zo over geschiedenis zou kunnen schrijven, en alleen al het feit dat iets geheel nieuws wordt geprobeerd verdient lof. Dan is het ook nog prachtig en trefzeker geschreven, en nodigt het in zijn rijkdom haast meteen uit tot herlezing. (***** – NRC Handelsblad)

Reizend door Ex-Joegoslavië behandelt Van Hengel alle hete hangijzers: godsdienstconflicten, fundamentalisme, de komst van vluchtelingen, het lot van de Roma, de uitgestoken hand van Rusland, Turkije, China en Saudi-Arabië. En telkens slaagt hij erin om bij de hond uit te komen. Op dat moment trekt hij huiveringwekkende conclusies.’ (Johan de Boose, ****, Standaard der Letteren)

Over eerder werk

‘Wervelend en fraai geschreven.’ NRC Handelsblad **** ‘Een prachtig, verwarrend en soms zelfs actueel panorama.’ De Groene Amsterdammer